A propos… Kultura in gospodarstvo: ljubljanska Drama in Bisol; Samobor in Kralj

Igor Samobor, ravnatelj SNG Drama Ljubljana: Drama je, če jo skušam opisati s simboli in podatki, značilnimi za podjetja, koletiv s 127 zaposlenimi, od tega je 45 igralk in igralcev, ki so lani na treh hišnih odrih in na gostovanjih »proizvedli« prek 500 prireditev, kar pomeni tako rekoč tri gledališke dogodke na dan. Ansambel in kolektiv kot celota je tudi ob angažiranju zunanjih sodelavcev tako rekoč do konca in še čez izkoriščen; Naš letni proračun doseže približno 4,5 milijona evrov z zaslužki pa se ni kaj hvaliti. Denarja za program je iz leta v leto manj. Zdaj smo na 60 % tistega, kar je Drama imela v letu 2005... Vodstva slovenskih podjetij se še premalo zavedajo, kakšne promocijske učinke je mogoče doseči v sodelovanju z gledališčem ali drugo kulturo. V Drami imamo sijajne izkušnje z Rikom in Bisolom. Z veseljem sprejmemo sleherno pozornost in podporo, vendar nam je veliko do tega, da tudi kaj žlahtnega vrnemo. Dag Kralj, član uprave podjetja Bisol: Si predstavljate, da bodo potrošniki električne energije prej kot v petih letih v situaciji, ko bodo energetsko povsem neodvisni in v celoti avtonomni... (Kako bi delovala Drama, če bi to filozofijo vgradili v njeno prenovo, smo ob tem pomislili v uredništvu Radia KAOS); g. Kralj pa se je, podobno kot g. Samobor, ne da bi eden drugega slišala, navdušil nad iskanjem novih spodbud za slovensko kulturo in umetnost, tudi s sodobnimi davčnimi prijemi, čeprav je v pričakovanjih odzivnosti držve do česa novega na tem področju precej zadržan, z navdušenjem govoril o tem, da: Bisol večino svoje proizvodnje izvozi in z ljubljansko Dramo smo se našli v Belorusiji, ki je za nas izjemno zanimiv trg; tako sodelovanje bi moralo prerasti iz sponzorskega odnosa v nekaj, kar bi lahko bil skupna investicija v nove umetniške projekte, še posebej, če ljudem približaš manj znano kulturo in jim s tem sežeš v srce. Prav gledališče je lahko sijajna priložnost za kaj takega, zlasti na slovanskih jezikovnih področjih in vzhodneje od tam.

Spoštovane in cenjeni; Odajo A propos, Kultura in gospodarstvo tokrat namenjamo predstavitvi sijajnega sodelovanja – če bi sledili sklepnemu sporočilu Humpreya Bogarta v znameniti Casblanci, bi si privoščili parafrazo znamenitega sklepnega stavka: Veš, Dag, to bi lahko bil začetek čudovitega prijateljstva; Izrekel bi ga seveda Igor Samobor, namenjen pa bi bil gospodu Kralju; Dagu Kralju, ki tudi sodeluje v tej oddaji; V tistem kultnem filmu o manj znanih zakulisjih stranskih prizorišč, odrov, če hočete, druge svetovne vojne gre seveda za lik Ricka Blaina, ki ga je tako ultimativno oblikoval Bogart, namenjen pa je bil Louisu Renaultu, policijskemu poveljniku, ki se je kljub svoji dvomljivi vlogi v ključnem trenutku odločil za pravo stran; V tistem sklepnem prizoru je fatalno Ingrid Bergman zakrila megla, ki pogoltne tudi dakoto, propelerski DC-3 s katerim Blaine odleti pravi svobodi naproti; V Ameriko, kakopak!

V tej oddaji bo sicer več besed o (umetniški) svobodi pri nas in vzhodneje od tod; V sodobnem poslovnem svetu (osebna) prijateljstva sicer niso glavni poganjalec produkcije in dobička, čeprav se kak poslovni odnos odpre in razvije ali nadgradi prav zaradi takšnega, razumevajočega, prijateljskega odnosa. To čustvo je morda toliko bolj dragoceno, če gre za sodelovanje v okviru takšnih dejavnosti kot sta dramsko gledališče in visoko tehnološka, sodobna industrija; O tem bo namreč tokrat tekla beseda v oddaji, ki je nastajala v raztežaju šestih tednov in ki je ena zgolj triindvajsetina celoletnega projekta z enakim naslovom, za katerega smo v uredništvu Radia KAOS uspeli na javnem medijskem razpisu pridobiti tudi podporo z javnim denarjem, ki ga zagotavlja Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije.

Z Igorjem Samoborjem, ravnateljem SNG Drama Ljubljana, smo se pogovarjali že pred pol drugim mesecem; v začetku junija, ko smo predstavili Dramin repertoar za prihajajočo sezono, ki bo v celoti posvečena slovenski dramatiki. Z razlogom seveda. Več o tem si boste lahko znova ogledali v enem od prihodnjih prispevkov, v katerem bomo ponovili večino tistega, kar smo v začetku junija povedali neposredno v programu Radia KAOS. V pričujoči oddaji pa objavljamo tisti del pogovora z ravnateljem Drame, v katerem smo se pogovarjali o nekaterih aktualnih, zvečine gmotnih temah. Recimo jim kar podjetniška, poslovna, kadrovska, organizacijska in prostorska vprašanja delovanja glavnega slovenskega gledališča; pogovarjali pa smo se tudi o srečnem naključju, h kateremu je prispevalo prijateljstvo do umetnosti, ki se je pokazalo tudi kot izjemen skupni interes, ki je več kot podpora, sponzorstvo. Investicija v skupne projekte, bi bila prava označba, za katero se je srčno, predano in s premislekom odločilo tehnološko sodobno izvozno podjetje Bisol. V imenu podjetja iz Latkove vasi, saj veste, tam blizu Prebolda, v oddaji sodeluje član uprave gospod Dag Kralj, ki mu je bila – in to je zagotovo srečen splet okoliščin, ki najbrž pripomore stkati tudi kakšno čustveno, prijateljsko vez več – ljubezen do gledališča položena v zibko. Gospod Kralj, član Bisolove uprave, je, potem, ko je bil predsednik uprave dr. Uroš Merc zaradi poslovnih obveznosti zadržan – kot boste slišali in videli v nadaljevanju oddaje – sijajno zastopal drugo plat v tem pogovoru. Podjetji Riko in Bisol sta gotovo tudi zaradi poslovnih interesov podprli gostovanje ljubljanske Drame sredi minule sezone v Minsku in nedavno tega pa je Bisol omogočil potovanje Dramini ekipi tudi na Kitajsko, kjer so uspešno nastopili s Pandurjevim Faustom ob 65. obletnici ustanovitve pekinškega teatra in 110. obletnici modernizacije gledališke umetnosti tam daleč na začetku Svilne poti.

Vendar začnimo z bistvom, zaradi katerega se je vse skupaj sploh odvilo. S SNG Drama Ljubljana in njenim ravnateljem, potem, ko o repertoarju za sezono 2017 – 2018, ki bo posvečen praznovanju 150. obletnice ustanovitve ljubljanskega Dramatičnega društva in 100. obletnice Cankarjeve smrti že kar nekaj vemo. O tem smo namreč v minulih tedni že precej slišali in z javne predstavitve prihodnjega repertoarja so tudi naši uvodni posnetki; hkrati pa se odvijata vsaj še dva vzporedna in prav tako pomembna procesa: izbira ključnega Draminega človeka v novem mandatu, kar se ima zgoditi čez leto dni in nujna prenova gledališke zgradbe in njenega upravnega dela. Naš prvi sogovornik je torej Igor Sampobor. Začela sva z nujno prenovo gledališke zgradbe, ki se marsikje že kruši in tam zgoraj, na strehi, tudi pušča…

Rezultate arhitekturnega razpisa so medtem že objavili in za to priložnost naj povemo samo, da je Komisija natečaja za celovito prenovo SNG Drama Ljubljana že izbrala zmagovalni projekt, kar je omenil tudi Igor Samobor; podelila pa je še tretjo nagrado in priznanja. Za celovito prenovo Slovenskega narodnega gledališča Drama Ljubljana je ocenjevalna komisija prvo nagrado podelila arhitekturni rešitvi biroja Bevk Perović arhitekti. Podrobneje bomo o tem govorili ob kateri od prihodnjih priložnosti.

Zdaj pa prisluhnimo in poglejmo, kaj nam je povedal naš drugi sogovornik v oddaji g. Dag Kralj, član uprave v Bisolu, kjer izdelujejo module, ki sončno energijo pretvarjajo v električno in kjer napovedujejo, da bo prej kot v petih letih svet občutno drugačen, kot je dandanašnji. Morda je prav skupina strokovnjakov, zbrana v Bisolu jamstvo ali vsaj priložnost tudi za drugačno življenje slovenske umetniške srenje. Za začetek – ljubljanske Drame.

Oddajo Radia KAOS A propos… Kultura in gospodarstvo, ki je zasnovana kot naš glavni projekt v tem letu in za katerega smo na javnem medijskem razpisu uspeli pridobiti podporo Ministrstva za kulturo Republike Slovenije, so pripravili Urška in Aljaž Pengov Bitenc ter glavni avtor in spraševalec obeh sogovornikov v oddaji – Andrej Pengov. Našemu povabilu k sodelovanju sta se prijazno odzvala ravnatelj SNG Drama Ljubljana Igor Samobor in član uprave podjetja Bisol Dag Kralj. Obema še enkrat hvala za sodelovanje, vam spoštovane in cenjeni pa za pozornost. Nasvidenje!