Ljubljanski jazz festival, sedeminpetdesetič! Za začetek divje in akrobatsko…

Bogdan Benigar, umetniški vodja (ob Pedru Costi, seveda): Hiromi je ena največjih, najpopularnejših jazzovskih osebnosti na svetu. Po neuspelem vabilu pred leti bo tokrat prišla naravnost z nastopov na velikih jazovskih festivalih v Kanadi. Koncert 2. julija v Gallusovi dvorani Cankarjevega doma bo nedvomno vrhunec 57. jazz fesivala Ljubljana.

Z nastopom Surnatural Orchestra, Cirque Inextremiste in Tatiana Mosio-Bongonga se v Linhartovi dvorani v sredo zvečer uradno začenja 57-ti Jazz festival Ljubljana. To bo vsekakor izjemna artistična predstava v glasbenem in cirkuškem, se pravi, akrobatskem pogledu. Pred tem bo sicer že ob 19:30 v Parku pred CD-jem nastopil nemški bobnar Günter Baby Sommer, glasbeni performer posebne vrste.

Pred začetkom festivala smo pripravili posnetek s tiskovne konference, ki je bila v Veliki sprejemni dvorani na dan, ko so odprli letošnjo jazzovskO četrt v Parku Sveta Evrope, to je park med Veselovo, Prešernovo, predsedniškim krilom Deželnega dvorca in Cankarjevim domom, ki ga kot govorec, morda tudi kot pevec, solist, včasih ne, zdaj pa mogoče ja, morda tudi jazzovska zvezda, obvladuje kip Borisa Kidrča.

Program sta na tiskovki predstavila Bogdan Benigar in Pedro Costa, oba umetniški vodji festivala, podrobneje pa si ga je mogoče ogledati na www.ljubljanajazz.si. Za zapis na naši spletni strani opisujemo nastope, ki jih je predstavil Pedro Costa, medtem ko bo za opise nastopov Sextet Sama Šalamona, Thomasa De Pourquerya »Supersonic-a«, Žige Murka, Quinteta Igorja Matkovića, Hamida Draka, ene od pojavnosti Kaje Draksler, Ned Rothenberg Tria, Anne Högberg Attacka in Lubomyra Melnyka treba poslušat ves pričujoči prispevek in morda še malce prebrskati festivalsko spletno stran.

Günter Sommer je velik performer. Ni samo veliki bobnar, je zares nekaj posebnega. Iz Dresdna, kjer živi, se sam pripelje z vso svojo opremo. Ko igra bobne, tudi poje, trobi in igra z zvonci, rogovi, gongi in različnimi vrstami tolkal in tako ustvari posebno vzdušje. To bo lepa predstava za vse, tako za družine z otroki kot za poznavalce.

Nasheet Waits sodi med najbolj slavne in znane svetovne bobnarje. Nastopi s skupino Equality, so glasba, ki jo v ZDA poznajo kot hard bop jazz, kar bo gotovo izstopalo v programu.

Marcin Masecki je svojstveni pianist, ki ne mara igrati na običajnem klavirju, zato so mu priskrbeli zdelani, utrujeni klavir, morda pianino. Igra ga tako, kot se tega instrumenta lotijo najboljši mojstri, vendar te njegove igre ni mogoče uvrstiti v katero od znanih zvrsti, saj to ni niti klasični, niti jazzovski način. Gre za svojstveno zvrst. Masecki je samosvoj glasbenik z izjemno lepo, izvirno glasbo.

Petkov program bo začel zelo poseben francoski klavirski trio En Corps; To je glasba 21. stoletja. Ko jih gledaš, se sprašuješ, od kot vsa ta glasba sploh prihaja. Ne veš kateri od instrumentov jo oblikuje – klavir, bobni ali kontrabas. Teh izjemnih glasbenikov res ne kaže zamuditi.

Gard Nilssen je vodja Acuostic Unity feat tria in je danes eden vodilnih bobnarjev na Norveškem. Izjemen je, s svojim akustičnim triom je posnel kar nekaj izvirne glasbe. Na festivalski nastop je povabil saksofonista Fridrika Ljungkvista iz skupine Atomic. To bo njun prvi skupni nastop sploh.

Velkro je izdal drugi skupni album; v ansamblu so norveški kitarist, slovenski saksofonist in portugalski bobnar. To je zelo dinamični trio.

Kaja Daksler, Slovenka, in Francozinja Eve Risser sta klavirski duo, ki sta se prvič srečali v Amsterdamu, kjer sta vsaka zase snemali. Ugtovili sta, da sta »klavirski duhovni sestri« in se dogovorili za skupni nastop na tem festivalu.

Za zaključek festivala pa bo posebno zadovoljstvo predstaviti Paala Nilssena, ki je v zadnjih letih kot izjemni bobnar močno vplival na norveško jazzovsko sceno. Nastopil bo z njegovim velikim orkestrom in z izjemnimi improvizacijami. Paal Nilssen Love Large Unit, torej.

V tem besedilu za spletno stran smo izpostavili zgolj tiste umetnike in skupine, o katerih je na tiskovki v začetku meseca govoril Pedro Costa, ki je ob Bogdanu Benigarju umetniški vodija festivala. Costa je NLB-jevi Galeriji Avla pripravil fotografsko razstavo ob 15.obletnici njegove portugalske založbe Clean Feed in 5. obletnici sodelovanja z Ljubljanskim jazz festivalom. Wrong but Strong for 15 Years, Clean Feed / 5 years of the Ljubljana Jazz Series – 15 let založbe Clean Feed in 5 let Ljubljana Jazz nanizake. Ogledate si jo lahko do 26. julija. Vstopnine seveda ni, tako kot ne za vse nastope v Parku Sveta Evrope, se pravi ob zahodnem pročelju Cankarjevega doma in pred njegovim glavnim vhodom in seveda v vsej Jazz četrti okorog našega največjega hrama kulture. Z okoliškimi stanovalci in ustanovami so se v Cankarjvem domu uspešno povezali in se, kot kaže, dobro razumejo in še bolje slišijo.

Ob vrsti strokovnih srečanj, predstvitev in posvetov naj za konec opozorimo še na fotografsko razstavo, ki jo je v Mali galeriji Cankarjevega doma pripravil izjemni fotograf in sijajni glasbenik Lado Jakša: Jazzy svetlopisi, jo je poimenoval. Tu so še Jazz bazar, neke vrste jazzovski bolšjak, pa glasbene delavnice za otroke – na eni z imenom Brenka brenka brenk bodo iz smeti izdelovali uporabne stvari, na drugi spet bo zvočil že omenjeni Hamid Drake.

Prispevek, ki smo ga začeli in ga tudi končujemo s priložnostnim nastopom trobentača Igorja Matkovića in kitarista Janija Modra ob prvojunijski tiskovki, je za Radio KAOS pripravil Andrej Pengov.