Od srede do sobote 8. Gibanica – enakovredna Borštniku

Mojca Zupanič, producentka: Sedem prizorišč v Ljubljani, s sedemnajstimi dogodki v štirih dneh, v katerih sodeluje več kot 70 umetnic in umetnikov, teoretičark in teoretikov ter drugih profesionalcev s področja sodobnega plesa... To je 8. Gibanica. Pia Brezavšček, predsednica DSPS: S sodobnim plesom se profesionalno, bodisi kot plesalci in koreografi ter producenti, bodisi kot snovalci, raziskovalci, teoretiki in pedagogi ukvarja okrog 200 ljudi. Pri nas je mogoče iz sodobnega plesa tudi maturirati, imamo tudi privatno akademijo, večinoma pa se plesni strokovnjaki in umetniki na akademski ravni usposabljajo v tujini.

V dneh od osmega do enajstega marca ima Ljubljana znova priložnost, da postane središče plesne ustvarjalnosti; Osmič zapored, če zaporedja mrimo v raztežaju dveh let. Gibanica je, kot sta nam povedali naši tokratni sogovornici Mojca Zupanič in Pia Brezavšček, je bienalna tekmovalna in promocijska prireditev, ne zato, ker bi pri nas ne bilo dovolj sodobnega plesa in ljudi, ki se znjim ukvarjajo premalo, pač pa zato ker je premalo denarja za vdakoletni tovrstni projekt; večina, če ne prav vsi ustvarjalci sodobne plesne umetnosti, ki jih Gibanica povezuje, so svobodnjaki, samozaposleni v kulturi, tako rekoč prekarci.

Vsako drugo leto vse od leta 2003 tričlanska mednarodna selektorska ekipa za festival vselej izbere slovensko sodobnoplesno produkcijo, ki se potem predstavi na Gibanici in ki je, kot zatrjujeta naši sogovornici – prva je glavna producentka festivala, druga pa predsednica Društva za sodobni ples Slovenije – najpomembnejša manifestacije sodobnega plesa pri nas.

V festivalskih edicijah se pojavlja kot enakovredna Borštnikovemu srečanju na gledališkem področju, saj velja za najpomembnejšo sodobnoplesno platformo pri nas. Gibanica namreč poskrbi za pregled najkakovostnejše domače plesne ustvarjalnosti v minulih dveh letih, umetniki pa pregledajo in ocenijo domačo plesno ustvarjalnost in platforme, na kateri se domačim in tujim gostom festivala na ogled in v presojo za angažmaje v njihovem okolju ponudi pretehtano izbrane dosežke slovenskega sodobnega plesa za različne umetniške programe.

Predstave in drugi dogodki imajo tokrat svoje mesto v Cankarjevem domu, Stari mestni elektrarni – Elektro Ljubljana, Centru kulture Španski borci, Plesnem Teatru Ljubljana, Srednji vzgojiteljski šoli in gimnaziji Ljubljana ter Muzeju sodobne umetnosti Metelkova.

Že omenjena mednarodna selektorska ekipa v sestavi Eddie Nixon (The Place, London), Angela Glechner (Szene, Salzburg) in Suzana Koncut (Ljubljana), je med 44 prispelimi prijavami izbrala devet predstav, ki se potegujejo za nagrado po izboru strokovne žirije in po izboru občinstva. Poleg glavnega programa pa Gibanica vsakokrat ponudi tudi bogat spremljevalni program. Vsega skupaj se v štirih dneh zvrsti 17 dogodkov, v katerih sodeluje več kot 70 umetnic in umetnikov, teoretičark in teoretikov ter drugih profesionalcev s področja sodobnega plesa. Ta zgoščeni prikaz plesne ustvarjalnosti na Slovenskem, ki ga ponuja Gibanica, je tudi tokrat dragocena informacija tako za vabljene tuje selektorje kot za domače občinstvo, ki, kot sta nam povedali sogovornici, dodobra napolni dvorane s poprečno okrog sto sedeži. Programske in organizacijske podrobnosti so na voljo na spletni strani www.sodobniples.si.

Z Mojco Zupanič in Pio Brezavšček se je za Radio KAOS pogovarjal Andrej Pengov.