To ni politično gledališče; to je Demokracija! Nocoj, premierno v Mali drami.

Darja Dominkuš, soavtorica priredbe in dramaturginja: Demokracija je (po Žižku) mesijanska obljuba, ki bo, a ne pride. V Mali drami, pač! Brodski je besedilo napisal leta 1991 in prav neverjetno je, kako so replike napisane za današnji čas…

Gotovo ste opazili, če vas gledališče vsaj malček zanima, da je to teden, še več, so to dnevi – če upoštevamo že minule iz prejšnjega tedna – pa jih je skupaj že skoraj za dva tedna, ko slovenska gledališča kar pokajo po šivih zaradi premier. Gledališka sezona se je začela tako silovito, kot že dolgo ne. Samo ljubljanska Drama ima v tem tednu tri premiere. O ponedeljkovi – Faustu v Križankah smo že govorili, krstni uprizoritvi Möderndorferjeve Evropa v režiji Renate Vidič, ki bo na sporedu v soboto na velikem odru, se bomo posvetili v prihodnjih dneh, tokrat pa napovedujemo igro Demokracija ruskega avtorja Josifa Brodskega v režiji Matjaža Zupančiča.

To bo prva slovenska uprizoritev tega dela. Na včerajšnji predstavitvi te novitete v Drama Kavarni so med drugim povedali, da gre za duhovito in nenavadno zapisano jedko politično satiro, ki je pravzaprav odkrito in neprizanesljivo razmišljanje o mehanizmih, ki poganjajo postmoderno družbo. Padec ideologij je potegnil za sabo tudi padec idealov, ostali so le še tržni mehanizmi. Igra je namreč nastala v času po padcu železne zavese in govori o majhni totalitarni državi, ki mora zaradi novih zgodovinskih okoliščin z dekretom čez noč uvesti demokracijo. Josif Brodski, pesnik in esejist, je ena emblematičnih figur druge polovice dvajsetega stoletja − disident, samouk, nobelovec, so še zapisali v predstavitvenih gradivih. Genij z nedokončano osnovno šolo, za nekdanjo sovjetsko oblast samozvani pesnik in seveda politični zapornik, ki je emigriral v ZDA, kjer postane univerzitetni profesor, črpa snov za svoje ustvarjanje tako iz svoje izkušnje življenja v totalitarizmu kot iz svojega pronicljivega opazovanja paradoksov tako opevane zahodne demokracije.
Posebej za Radio KAOS smo se pred petkovo premiero pogovarjali z Matjažem Zupančičem, režiserjem in skupaj z Darjo Dominkuš tudi soavtorjem priredbe besedila za to postavitev.
Prevajalka je Ana Vipotnik, ki je ravnatelja Drame Igorja Samoborja tudi navdušila za to besedilo Brodskega, dramaturginja je Darja Dominkuš, scenograf je Alen Ožbolt, kostumografinja Bjanka Adžić Ursulov, avtor songov in priredb – in prav to je, kot je v pogovoru podčrtal Zupančič – eden ključnih elementov te postavitve – je Jani Kovačič, lektorica Tatjana Stanič, svetovalec za gib pa je – po dolgem času znova angažirani Andrés Valdés; Oblikovalec luči je Vlado Glavan, korepetitor pa Joži Šalej.

Jernej Šugman nastopa v vlogi Bazila Modestoviča, predsednika države, Bojan Emeršič, ki je oblikoval lik ministra za notranje zadeve in pravosodje Petroviča, Jurij Zrnec je Gustav Adolfovič, finančni minister, Silva Čušin igra ministrico za kulturo Cecilijo, Barbara Ribnikar pa je tajnica Matilda.

Z Matjažem Zupančičem sem se pogovarjal avtor prispevka Andrej Pengov. V prispevku objavljene fotografije z vaj so delo Petra Uhana.