Zadnji teden prireditev 64. Festivala Ljubljana; Manca Izmajlova v soboto v Križankah.

Darko Brlek: Koncert Mance Izmajlove s simfoničnim orkestrom, zborom in solisti smo zaradi slabe vremenske napovedi prestavili na soboto, 10.septembra. Zanj je tolikšno zanimanje, da ga zaradi omejenih prostorskih možnosti nismo mogli prestaviti v Slovensko filharmonijo. Ostal bo v Križankah, za primerno vreme bo poskrbljeno. Upam... Pianistka Tina Mauko, sicer študentka tudi profesorja Mihelčiča, bo v Križevniški cerkvi pripravila t.i. klasično improvizacijo, kar moremo imenovati izvirni avtorski glasbeni performans. V Cankarjevem domu pa bo isti večer nastopil ansambel Baleta SNG Maribor z uspešnico sezone Gusar, Adolpha Adama, v četrtek pa bo v Slovenski filharmoniji gostoval sloviti Shenzenski simfonični orkester, kjer je zadnjih šest let redno gostoval slovenski dirigent Uroš Lajovic. Za zaključek letošnjega festivala pa bomo videli dve predstavi Akademskega državnega baleta iz Sankt Peterburga z delom Borisa Eifmana Up an down. To je njegov predzadnji balet s katerim prav zdaj gostujejo po Evropi.

V ponedeljek je bila še ena, tokrat najbrž zares poslednja novinarska konferenca Festivala Ljubljana v okviru letošnjih prireditev, na kateri so podrobneje predstavili program zadnjega svežnja ali kot je podčrtal direktor in programski vodja Festivala Ljubljana Barko Brlek, zadnjega tedna prireditev letošnje poletne festivalske ponudbe. Takrat, v ponedeljek je bilo najpomembnejše sporočilo, da je sprva za minuli ponedeljek zvečer napovedani koncert Mance Izmajlove z naslovom Pesmi mojih krajev, ki je s prvotno izbranega večera – minuli ponedeljek – prestavljen na soboto, desetega septembra in ostaja v Križankah, čeprav je bila zaradi bojazni, da bo deževalo, rezervna lokacija Slovenska filharmonija. A izkazalo se je, da je prodanih že toliko vstopnic, da vsi ne bi mogli v veliko dvorano Marjana Kozine pa tudi vreme bo menda zdržalo.

Zgodba o tem kako je nastal glasbeno-besedni recital za skladatelja, violončelo, tolkala, klavir in igralca skladatelja in pianist profesorja Pavla Mihelčiča, je bila izjemno zanimiva. Nastala je 22 minutna skladba, kjer se razodene zvok in zven kamna, keramike, stekla in seveda dveh običajnih simfoničnih instrumentov.

Simpatični in izjemni ali kot ga je predstavil Darko Brlek, znameniti poljski tenorist Piotr Beczala, pa je uvodoma izrazil hvaležnost ob vabilu za nastop in navdušenje nad Ljubljano, ki jo je prvič videl pred mnogimi leti ob kratkem postanku na poti na počitnice. Navdušen je nad njenimi spremembami, mnogimi prelepimi kotički in prijaznimi ljudmi. Razveselil pa ga je tudi jumbo-plakat, ki ga je videl malo pred Ljubljano in ki je vabil na njegov koncert. V programu ima zvečine, a ne samo, opere, ki jih je že pel na različnih odrih. Dirigent Piollet je njegov dober prijatelj; profesionalno se že dolgo poznata; občutek, da je v dobrih rokah je seveda zelo pomemben. V programskem smislu so kombinirali zvečine italijanske in francoske romantične opere, z izjemo, recimo oper Thais in Tosca, ki ju Beczala ne poje pogosto in nista prav pogosto del njegovega repertoarja; Sicer pa je program več ali manj sestavil in posamezne arije skombiniral v tokratni nastop dirigent Mark Piollet, ki bo na nastopu Piotra Beczale vodil Simfonični orkester RTV Slovenija, se je novinarski konferenci pridružil med njenim potekom.

Dirigent Marc Piollet pa je govoril o nekaterih skupnih značilnostih programa Piotra Beczale, ki sta ga doslej skupaj izvajal vsaj že trikrat na podoben način. Pri tem opozoril na izpovedno moč in glasbene posebnosti izbranih arij, ki imajo nekatere skupne značilnosti glasbene literature 19. stoletja. Zvečine so zelo dramatične, ali zelo lirine in počasne v tempu, tudi zelo spevne. V dobršnem delu smo jim skušali v izvedbi pristopiti z nasprotnega konca.

Med tem sta bila v ponedeljek in v torek že izvedena Mihelčičev Glasbeno-besedni recital Zeleno polje, rdeča prst in Koncert opernih arij tenorista Piotra Beczale s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija, o čemer so seveda podrobneje govorili na novinarski konferenci, katere bistveni, domala intergralni del objavljamo v tem prispevku. Za marsikateri nastop, koncert ali predstavo je pravzaprav škoda, da ima v festivalskem urniku, kljub ne nujno izjemnem obisku, samo en termin.

Naj omenimo še avtorski projekt pianistke Tine Mauko Snežna kraljica, ki je pripravila glasbeni performans posebne vrste. Morda je blizu oznaka glasbeno gledališka predstava z improvizorano klasično glasbo. Darko Brlek je napovedal tudi visoka pričakovanja z nastopom Adamovega baleta Gusar v izvedbi Baleta SNG Maribor, koncert Shenzenskega simfoničnega orkestra, kjer je več let zapored gostoval sedanji šef dirigent Slovenske filharmonije Uroš Lajovic.

Sklepna predstava letošnjih prireditev 64. festivala Ljubljana pa bosta nastopa Akademskega državnega baleta enega največjih svetov koreografov Borisa Eifmana iz Sankt Peterburga Up and down. To bo pretresliva baletna zgodba iz okolja v psihiatrični bolnišnici, ki bo 12. in 13. septembra postavljena na oder Cankarjevega doma. Pred tem bodo nastopali v Nici, po ljubljanskih predstavah pa v Izraelu.

Pričujoči posnetek je delo produkcijske skupine V živo. Prispevek pa je za objavo v programu Radia KAOS redakcijsko opremil, pripravil in realiziral Andrej Pengov.