Jubilejni Exponto po 14. letih znova v ljubljanski operi

Kje je meja? Morda v Močnem rodu /otvoritvena predstava/? Najbrž ne!

Prihodnje minute namenjamo festivalu, s katerim so letos, ob njegovi 20-letnici zelo pohiteli. Z razlogom prehitevajo za dobrih 15 dni. Namreč – pred sedemnajstimi dnevi je bila novinarska konferenca, na kateri so podrobneje predstavili program letošnjega jubilejnega Exponta, o čemer smo v našem programu že govorili. Pred-predvčerajšnjim pa so novinarje povabili v SNG Opera in Balet Ljubljana, kot pravi direktor in programski vodja festivala Damir Domitrović zato, da bi pozornost usmerili na tri premierne predstave, ki bodo hkrati krstne uprizoritve.

Otvoritveni predstavi letošnjega festivala – mitološko erotični performans Tine Kolenik in Fleisser-Buljanova premiera Močan rod – bosta v nedeljo, 1. septembra v ljubljanski operno-baletni hiši. Zakaj tokrat, znova enkrat po letu 1999, prav tam? V.d. ravnatelja Peter Sotošek Štular je bil, že zaradi lanske izkušnje, ko je bil na podobnem mestu v Drami, te Domitrovičeve zamisli izjemno vesel.

Močan rod, predstava dramatičarke MarieLuise Fleisser, nenavadne in uporne ženske nemškega gledališča 20 stoletja, v režiji Ivice Buljana bo, kot rečeno, otvoritvena premiera festivala. Ivica Buljan je med drugim podčrtal, da je pravzaprav je zanimivo, da se to delo premierno postavlja v Sloveniji prav na oder te operne hiše. Ta prva predstavitev MarieLuise Fleisser v okviru ExPonta bo pravi kulturološki dogodek za to sredino, ker je to sploh prvič, da jo igramo na slovenskih odrih; Ta igra opredeljuje neko povsem drugačno smer v nemški dramaturgiji 20. stoletja in na nek simbolični način govori tudi o položaju žensk umetnic in vsakršne družbene manjšine. Torej njena osebna usoda je na nek način prepletena z usodo Nemčije in vseh tistih naprednih sil, ki so bile skozi celo 20. stoletje na nek način vedno na robu. Danes se zdi, da je izbira tega gledališkega dela deluje celo zastarelo, anahrono. Vendar se je že v kranjskem gledališču pokazalo, da je zelo pomembno pokazati na neke bele lise, ki jih na nek način pri nas nismo niti fokusirali, da bi tako opozorili delo avtorice, ki jo lahko postavimo povsem ob bok Brechtu, za katerega vendarle vemo, kaj je pomenil v celotnem gledališkem 20. stoletju Evrope, med tem pa je neka ženska s prav tako pomembnim, močnim opusom ostala pozabljena. Z izbiro njenega dela so jo želeli potegniti iz pozabe in MarieLuise Fleisser postaviti v središče. To je tudi neko dejanje zahvale pogumnim ljudem – v tem primeru ženskam, ki so gradili, gradile to drugačno zgodovino; zahvaljujoč njihovemu pogumu lahko danes dedujemo ta demokratični pogum v družbi, kjer ga zelo, zelo potrebujemo, da bi preživeli v obstoječih življenjskih okoliščinah je še dejal Ivica Buljan.

Predstavo pesnice, pisateljice, esejistke, prevajalke, literarne kritičarke in znanstvenice, urednice in založnice s slovaškim in slovenskim državljanstvom Stanislave Repar Slovenka na kvadrat, ki je kabaret zasnovan po resnični zgodbi z naborom razglednic iz Slovenije in Slovaške, je dramaturško zasnoval Niko Goršič, režija pa je v rokah iste osebe z umetniškim imenom Nick Upper. V tej monodramski predstavi igra slovaška igralka Lucia Siposová, Drugo premierno uprizorjeno prestavo na letošnjem Expontu, ki bo na programu v sredo, 4. septembra v dvorani Duše Počkajeve v Cankarjevem domu, je Niko Goršič predstavil tako, da je pravzaprav podprl Buljanov poklon velikim in vsem drugim ženskam, pogosto tudi spregledanim avtoricam v evropskem gledališkem ustvarjanju.

Tretjo premierno predstavo pa v Centru kulture Španski borci pripravlja Daphne Millefoa s njeno mednarodno, zvečine francosko skupino gledaliških ustvarjalcev. Naslovila jo je Little Blonde Riding Wolf ali po naše Rdeča kapica jaha volka – pri čemer smo prevod oprli na njeno pripoved na novinarski predstavitvi. Daphne je igralka in režiserka, rojena v Ljubljani, zdaj pa živi in dela v Parizu, kjer je študirala je igro na šolah Cours Florent in Jacques Lecoq. Little Blonde Riding Wolf je njen prvenec, samostojni avtorski projekt, kjer se je preizkusila kot režiserka, v predstavi pa igra tudi glavno vlogo.

Če bi sodili zgolj po teh štirih premiernih predstavah – čeprav je tu še vrsta napovedi za vsaj še za sedem, pravzaprav osem vznemirljivih gledaliških in še nekaj drugih dogodkov, bo letošnji jubilejni Exponto »vreden greha«. No, obiska ali vsaj pozornosti. Tudi kar zadeva pričakovani odmev med občinstvom, če o množičnem obisku ministrov za kulturo iz različnih držav – zvečine nekdanjih jugoslovanskih republik in nekaterih sosednjih držav – ne razpredamo posebej; Damir Domitrović je predstavil tudi nekaj programskih in poslovnih podrobnosti, med njimi tudi obseg stroškov letošnjega festivala, ki ga bo svečano odprl slovenski minister za kulturo dr. Uroš Grilc ter napovedal obiske ministrov za kulturo iz nekaterih držav, ki sodelujejo na Expontu oz., ki so povezane v njihovo mednarodno gledališko mrežo.

Prispevek je pripravil in realiziral Andrej Pengov.

Jubilejni Exponto po 14. letih  znova v ljubljanski operi Jubilejni Exponto po 14. letih  znova v ljubljanski operi Jubilejni Exponto po 14. letih  znova v ljubljanski operi Jubilejni Exponto po 14. letih  znova v ljubljanski operi Jubilejni Exponto po 14. letih  znova v ljubljanski operi

Oznake:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *