Zadnja premiera sezone v Mali Drami so Razglednice Simone Hamer, Grumove nagrajenke.

Simona Hamer, dramatičarka, avtorica Razglednic: Tega besedila ne bi označila kot feminističnega, v smislu, da je to njegova glavna tema, saj raziskujem še marsikaj drugega. Je pa pač feminizem eden od tistih »izmov«, ki zelo definira ta svet. Ajda Valcl, režiserka: Besedilo igre Razglednice Simone Hamer je vsekakor izjemen izziv za uprizoritev, vendar je tudi velika inspiracija... Eva Kraševec, dramaturginja: V tem besedilu sobiva veliko oseb, ki se razlikujejo po barvi kože, nacionalnosti, veroizpovedi in ne nazadnje tudi po spolu. Razglednice so mikrokozmos sodobnega sveta, ki temelji na dejanjih zgodovine. Zlasti na dejanjih kolonialne zgodovine in njenih krvavih poglavij v odnosu do drugega.

Razglednice ali Strah je od znotraj votel, od zunaj pa ga nič ni, so zadnje delo v repertoarnem nizu te gledališke sezone na odru Male Drame, sezone, ki so jo še pred njenim začetkom predstavili pod skupnim naslovom Utopija; No za oceno, kaj in koliko je bilo resnične utopije – glej ga zlomka, pa saj ta sama po sebi ne more biti resnična – koliko pa česa drugega, je še nekaj časa; Vsaj še kakih deset dni, ko bo na Veliki oder postavljena Bibilja, prvi poskus. Do takrat pa se bomo oprli na morda še ne povsem premišljeno oceno ravnatelja SNG Drama Ljubljana Igorja Samoborja, ki je v uvodu k predstavitvi Razglednic in njene avtorice ter ekipe ustvarjalcev predstave dejal, da je (bila) to sezona z bolj malo utopičnega, bržčas pa z več distopičnega; Ampak če se nanjo, na sezono, namreč, ozremo od zunaj, vidimo eno samo – resničnost.

Konec koncev tudi v delu, ki ga je po Samoborjevem naročilu, no, morda je treba reči, povabilu, napisala Simona Hamer, skoraj kristusovih let mlada dramatičarka, ki se je v gledališču uveljavila že z mnogimi deli in opravili; Zelo pogosto, če ne največkrat, kar v kakšni ženski dvojici. Tudi če to statistično ne drži, je pa zelo primerno za utemeljevanje njene – občutek imam, da bolj v filozofskem, teoretskem, kot v zelo praktičnem življenjskem pomenu – feministične in vsekakor ne povsem sufražetske drže.
Zdi se, kot da gre za naključje… Ampak nastajanje gledališkega repertoarja je zaradi več parametrov vse prej kot vprašanje sreče ali smole. Kot so povedali v Drami na ponedeljkovi tiskovki, to dramsko besedilo, črpa navdih iz življenja in izkušenj slovenskih žensk, ki so prestopile in premaknile meje znanega in mogočega. Razglednice so potovanje. Dobesedno in metaforično. Živopisni vrtiljak dogodivščin in spoznanj na življenjskem vandranju neke ženske – Slehernice.

Kaj zares so Razglednice, ki si jih bo mogoče nocoj premierno ogledati, pa smo poskušali zvedeti v pogovorih z avtorico besedila Simono Hamer in z režiserko predstave Ajdo Valcl.

Simono Hamer smo najprej preskušali v njeni feministični drži… Kljub temu, da ji je v najinem pogovoru ves čas silila na obraz senca okenskega križa, ki ga je ustvarjalo popoldansko sonce, uprto na zahodno Dramino krilo, zagotavljam, da v idejnem ali svetovnonazorskem smislu nisva govorila o ničemer križarskem…

Družbeno okolje in aktualno dogajanje zahteva od vseh nas, morda od umetnika še najbolj, konkretne odločitve in dejanja, ki temeljijo na resnični empatiji, je ob novinarski predstavitvi igre poudarila režiserka Ajda Valcl. Z načinom in orodji uprizoritve je skušala podčrtati pomen in odgovornost kritičnega opazovalca, kar umetnik seveda mora biti. Ključno pri tem je, kako je angažiran; da je angažiran in da mu ni vseeno za druge. Zahtevno besedilo narekuje poseben premislek o tem, kako ga uprizoriti.

Razglednice ali Strah je od znotraj votel, od zunaj pa ga nič ni so besedah dramaturginje na novinarski konferenci in zapisu v gledališkem listu, ki ga je tudi uredila, nekakšen patchwork nanizanih prizorov, demokratičnih in nehirearhičnih. Eva Kraševec podčrtuje, da sobiva veliko oseb, ki se razlikujejo po barvi kože, nacionalnosti, veroizpovedi in ne nazadnje tudi po spolu. Razglednice so mikrokozmos sodobnega sveta, ki temelji na dejanjih zgodovine. Zlasti na dejanjih kolonialne zgodovine in njenih krvavih poglavij v odnosu do drugega. Tudi zgodovinski svetovi vstopajo v Razglednice kot svojevrsten pečat preteklosti, ki odzvanja v sedanjosti. In celo več kot samo odzvanjajo – izrisuje zemljevide, monopole in izpričuje zgodbe, iz katerih je bila ustvarjena današnja podoba sveta. Ona je tista, ki jo najdemo v vrtincu različnih misli – zdi se, da jih je težko ali celo zmotno natančno definirati, ker v igro vstopajo razpršeno, postopoma in povsem nehirearhično – in že s samo strukturo grozeče neoprijemljivosti namigujejo na osnovni problem, okoli katerega je strukturirana igra.

Igrajo Polona Juh, Saša Pavček, Nina Valič in Barbara Žafran, uprizoritev pa so sooblikovali tudi scenografinja Jasna Vastl, kostumografinja Belinda Radulović, skladateljica Polona Janežič, koreograf Sebastjan Starič, lektor Arko, oblikovalec luči Vlado Glavan, oblikovalec videa Mladen Stropnik ter študijsko asistentka dramaturginje Varja Hrvatin in asistentka scenografinje Maruša Mali.

Na novinarski predstavitvi Razglednic, ki bodo, kot rečeno, premierno na sporedu nocoj, sem za Radio KAOS bil Andrej Pengov. V prispevku uporabljene fotografije z vaj so delo Petra Uhana.

Zadnja premiera sezone v Mali Drami so Razglednice Simone Hamer, Grumove nagrajenke. Zadnja premiera sezone v Mali Drami so Razglednice Simone Hamer, Grumove nagrajenke. Zadnja premiera sezone v Mali Drami so Razglednice Simone Hamer, Grumove nagrajenke. Zadnja premiera sezone v Mali Drami so Razglednice Simone Hamer, Grumove nagrajenke. Zadnja premiera sezone v Mali Drami so Razglednice Simone Hamer, Grumove nagrajenke.

Oznake: