V Cankarjevem domu se zlepa ne (v)dajo; kaj bo drugače? 61. Jazz festival junija bo!
|
V teh dneh in tednih, zdaj vse skupaj štejemo že tja v raztežaj dveh mesecev, se zdi, da sta kultura in umetnost najbolj utišana zaradi pandemije tega virusa s krono; Krona, korona, sicer sodi na izbrane glave, ta vrag s kraljevskim imenom pa kljub temu, da mu najbolj ustreza raja, podložno ljudstvo, če je priletno – toliko bolj, ne izbira, saj se je, res da bolj izjemoma – ampak vendarle – lotil tudi nekaterih izbranih, tako rekoč kronanih glav.
V Sloveniji je Cankarjev dom zanesljivo najprestižnejša in vsestranska hiša te vrste, kjer se dogajajo umetnost in kulturni, izobraževalni, posvetovalni in vsevrstni dogodki in v katerega program so ukrepi ob razglasitvi pandemije močno zarezali; Sprva je kazalo, da se bo dalo z zmanjševanjem števila obiskovalcev in drugačno organizacijo obiska dobro nadzorovati dogajanje in s posebno občutljivostjo za zdravje tako nastopajočih kot publike vendarle izpeljati večino zastavljenega programa pa naj gre za nadaljevanje uprizoritev odrskega spektakla 2020 Ivice Buljana ali koncerta MI2 ali pa Festivala dokumentarnega filma in še marsičesa, kar je bilo v marcu in aprilu načrtovano v njihovih dvoranah, galerijah in drugih prostorih; Kakor vemo, se je izteklo drugače – v temo praznih dvoran in odrsko tišino.
Zanimalo nas je, kako so te, če jih z nekaj sarkazma imenujemo – kraljevske, korona – razmere posegle v cankarjanski vsak dan tam sredi mesta in kako se tam pripravljajo na čas, ko bo to gotovo postajalo drugače, vsekakor ne več tako v temo in tišino zaklenjeno; Pa tudi – kako se, morda se ta hip sliši res neverjetno, vsemu navkljub pripravljajo na poseben način v drugi polovici junija načrtovan 61_Jazz festival Ljubljana in – po novem, zdaj v njegovem okviru tudi na – z devetega marca prestavljeni koncert berlinske skupine Pantha du Prince, smo se, posebej za Radio KAOS pogovarjali z direktorico Cankarjevega doma gospo Uršulo Cetinski.
Najbolj nas je zanimalo, kako deluje Cankarjev dom kot celota v teh pandemičnih razmerah in predvsem, kako deluje princip »Ostanimo doma« v tej hiši, kjer je bila zadnja velika uprizoritev prvi teden, če smo prav prešteli, šesta ponovitev koprodukcijskega projekta ljubljanske Drame, MGL in CD – 2020 Ivice Buljana. Kmalu potem se je zgodilo, kot da bi na hitro začeli rezati programsko pogačo tega leta – najprej po malem a je potem že kar v nekaj dneh zmanjkalo prostora in časa za umetniške užitke.
Ekipa nekaj nad 160 ljudi, ki skrbijo, da je v CD-ju vse, kot mora biti, je bila v dobršnem delu poslana domov na čakanje, kljub temu pa mora ta velika hiša nekako, čeprav v omejenem obsegu, dihati, delovati. Če drugače ne zaradi varnosti in zdaj tudi kot kraj, od koder se vsak dan oglaša vlada, njeni ljudje in stroka s pomembnimi informacijami, ki urejajo naš današnji vsak dan, zaznamovan s korona virusom.
Intenzivno se seveda ukvarjajo s prihodnostjo, ki bo vsekakor dokaj virtualna a vendar dovolj realna, da jo bomo lahko občutili, videli, slišali, doživljali – tudi pod naslovom, ki ga v Sloveniji in po svetu že 60 let poznamo kot mednarodni Jazz festival Ljubljana. Od 16. do 20. junija bomo lahko v posebnih okoliščinah spremljali 61. izdajo tega najstarejšega evropskega festivala jazz glasbe. Ampak to je le eden od scenarijev, ki nastajajo v novem štetju umetnosti in še česa v naši in občečloveški skupnosti. Prihodnost zanesljivo ne bo (nikdar?) več taka kot sta bili preteklost in skorajšnja sedanjost: v dvoranah bo manj ljudi, načini produkcije bodo pomembno drugačni…
Maturantskih plesov, ki so železni repertoar meseca maja tudi v Cankarjevem domu, za zdaj ne bo. Morda bodo tudi ti jeseni. Z maturo ali brez nje, kot se je zgodilo že marsikateri generaciji srednješolcev pri nas pa niso zato nič manj uspešni v svojih poklicih, službah, raziskovanjih, znanstvovanjih, učiteljevanjih, biznisiranju ali političnih, družbenih udejstvovanjih.
Za Radio KAOS sem se z direktorico Cankarjevega doma gospo Uršulo Cetinski pogovarjal Andrej Pengov. V prispevku uporabljena fotografska in video gradiva so iz arhiva in s spletne strani www.cc-cd.si. Na svidenje – še vedno – pri vas doma!