A propos, kultura… Kaj pa Umetnost? Sklepna premiera nove sezone bo Bibilja, prvi poskus.

Igor Samobor, ravnatelj SNG Drama Ljubljana: Dramina "palača" je na poti v razvaline. Vsemu navkljub bo v novi sezoni enajst premier. Že v nedeljo pa začenja Drama Festival. In abonmaje tudi že vpisujemo. Ob 40% manj javnega denarja, kar 70 odstotkov prihodkov ustvarimo sami; največ s povečano prodajo vstopnic.

Slovensko narodno gledališče Drama Ljubljana je s predstavo Utopia po motivih Fanda in Lis (Fando y Lis) Fernanda Arrabala v režiji Jana Krmelja ter s članoma ansambla Polono Juh in Aljažem Jovanovićem v naslovnih in hkrati edinih vlogah, saj gre za dvodramo, slavnostno razgrnilo repertoar sezone 2016/17. In prav ta napoved programa je neposredni povod, da smo v današnjo oddajo, za katero smo že v prejšnji napovedali vsebine, ki so vezane na Obalne galerije Piran in na dogajanja v SLG Celje, da je bil naš sogovornik v tokratni oddaji ravnatelj Drame Igor Samobor.

Oddaja je del celoletnega projekta z enakim naslovom: A prpos, kultura… Kaj pa umetnost?, ki ga sofinancira Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije v okviru medijskega razpisa za leto 2016.

Razlogov, da smo tik pred zdajci zamenjali goriščnico današnje oddaje in se odločili na ravnatelja Drame kot sogovornika, je še nekaj, med njimi seveda tudi začetek vpisovanja abonmajev za novo sezono, ki se je začelo minuli ponedeljek in Drama festival, ki dvigne odrski zastor v nedeljo s predstavo Nora ali Hiša lutk Mestnega gledališča Celovec in se še isti večer nadaljuje s pogovorom z njenimi ustvarjalci ter z jazz večerom skupine Jazz Ladies. Ampak, preden sva se začela pogovarjati o teh bogatih dramskih in Draminih vsebinah – sva govorila o nekajterih splošnih in aktualnih stvareh, ki zadevajo glavno slovensko gledališče in slovensko kulturo.

Mesec ali dva pred njenim odstopom s položaja ministrice za kulturo, se je vodstvo Drame pogovarjalo z gospo mag. Julijano Bizjak Mlakar – predvsem o usodi Dramine palače, hiše, ki se včasih zdi že na poti v podrtijo. Igor Samobor nam je povedal, kaj so se uspeli dogovorit in kako lahko na te dogovre vpliva sprememba na tem ministrskem mestu.

Zanimalo nas je tudi, kako lahko novi minister, Tone Peršak, še posebej, ker je konec koncev tudi pisatelj in dramatik, vpliva na Dramino življenje, ustvarjanje, bivanje…? Ne posebej odločilno, smo slišali v odgovoru, nikakor pa ne v ničemer, kar zadeva njen program, repertoar.

Kaj bi moral minister v vladi doseči, da bi šlo kulturi, umetnosti in seveda tudi ljubljanski Drami bolje? Zdi se mi namreč, da so predsednik vlade in njegovi ministri povsem zadovoljni s tem, da se nekdo, tam nekje, pač ukvarja s kulturo in – ne nazadnje – tudi z rudniki v zapiranju?

Kako lahko slovenska kultura in njenih 24.000 zaposlencev preživi bolje kot doslej? Je rešitev v – da rečenem ekonomistično – večji izvozni naravnanosti? Za gledališče se mi zdi, da je večji izvoz samo še nek strošek za zraven…? V Drami imajo veliko izkušenj z gostovanji, še nedavno tega s Faustom, zdaj znova z Iliado – tokrat na Poljskem.

Bi bilo več denarja, tudi več gledališča, več Drame? S koliko bogato bančno vrečo bi bili v Drami mirni? Neposrednega odgovora nismo dobili, je pa podatek, da so povečali obiskanost gledališča na prek 110.000 gledalcev vsekakor presenetljiv in da kar 70% vsega hišnega prorčuna »pridelajo« sami.

O morebitnih zdrsih iztekajoče se sezone nismo slišali nič. Seveda… Vendar z več kot korektnim pojasnilom. O vrhunic pač. Med prvimi je seveda Faust, pa Kralj Ubu, Ana Karenina, vsi z Velikega odra ter Tarzan in Macbeth z odra Male drame.

Veliki oder v novi sezoni: 6 premier … Utopičnih? Šest kot je od nekdaj v navadi. V nagovoru občinstvu v repertoarnem gledališkem listu ravnatelj Samobor navaja misel profesorice Nede Pagon, ki je v okviru njene založbe Studia Humanitatis pravkar izdala knjigo Utopije – še vedno, malo prej pa natisnila tudi prevod Utopije 1515 Thomasa Morea… Misel, ki pravi, da »Med utopijo in distopijo ni nasprotja, je le dialektično razmerje…« in še… »Družbene napetosti, ki nenehno ali občasno izzovejo nasprotja, so vselej plodne za misel in projekcijo.«

O repertoarju za novo sezono pa smo najprej vstopili v prvi poskus Biblije Jerneja Lorencija.. Ja, bo treba poslušat. Tudi o novih vsebinah Male Drame – tudi s štirimimi, in če jim prišetejemo še Laboratorij, kar s petimi premierami. Nekoliko podrobneje, vsaj po naslovih, pa je nabor vsebuje šest uprizoritev na Velikem odru, med njimi dve prvi slovenski in dve krstni: Zaljubljenca, Disident Arnož in njegovi, Merlin ali Pusta dežela, Vojna in mir, Antigona, Biblija, prvi poskus; V Mali drami pa bodo štiri premiere – tri krstne uprizoritve in ena prva slovenska: Veliki brat, Pomona, Ljudski demokratični cirkus Sakešvili, Popotnice. Drami laboratorij pa pričakujejo igro »Grozljivi gost«, ki sodi v niz Čakajoč Supermana.
S tem se Dramina knjiga za novo sezono še ne konča. Program Akustike je tako rekoč napolnjen skoraj za vsak prosti nedeljski termin, Drama festival postaja vsako leto bolj pester, debate in srečanja ter modrovanja so tam ven in ven na sporedu. V kavarni, na vrtu, na ali ob katerem od treh odrov.
Oddajo A propos, kultura… Kaj pa umetnost, v kateri je bil naš gost ravnatelj SNG Drama Ljubljana gospod Igor Samobor in ki jo podpira Ministrstvo za kulturo RS z denarjem iz medijskega razpisa, sva pripravila in realizirala Urška Pengov Bitenc in Andrej Pengov.

Nasvidenje prihodnjo sredo, ko se bomo pa zares ustavili v Piranu in v Celju!