A propos, kultura! Kaj pa Umetnost? Srečanje svetov v SNG Opera in balet Ljubljana.

Peter Sotošek Štular, ravnatelj: Ravnatelj vsake operne in baletne hiše mora vsekakor imeti občutek za umetniško vrednost slehernega projekta oz. predstave. Če bi nas zanimal zgolj finančni izkupiček, bi seveda prevladovale predstave kot sta Carmen in Hrestač. To bi bil tek na kratke razdalje...Dolgoročno to ne prinese večje uspeha in odmevnosti, tudi pri ljubljanski publiki ne... Rocc, umetniški vodja Opere: pri snovanju repertoarja naše hiše je vsekakor treba upoštevati dejstvo, da smo nacionalna operno-baletna ustanova. S Sanjo, ki vodi balet, sva kmalu ugotovila, da precej podobno razmišljava, zato je bilo skladno oblikovanje programa tudi prihodnje sezone – sezone Srečanja svetov – zelo ustvarjalno delo. Sanja Nešković Peršin, umetniška vodja Baleta: pri vsem tem pa mora biti program žanrsko raznolik in vsebinsko močan; tudi zato je doseganje repertoarne skladnosti zelo zahtevno delo.

Oddajo A propos, kultura! Kaj pa Umetnost?, ki jo pripravljamo in realiziramo s pomočjo denarja, ki ga iz javnega medijskega razpisa zagotavlja Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije, smo tokrat posneli v dveh različnih krilih novega, zalednega dela stavbe SNG Opera in balet Ljubljana. V levem, poslovnem, smo se pogovarjali z ravnateljem Petrom Sotoškom Štularjem, v desnem umetniškem pa z umetniškima vodjema Sanjo Nešković Peršin, ki vodi Balet in Roccom, ki vodi Opero.

Če smo s slednjima, razumljivo, govorili zlasti in predvsem o repertoarju prihodnje sezone, ki se začne prvi teden oktobra s posebnostjo, ki ji ne upam reči, da je (samo) operna, glasbena je pa vsekakor, smo s prvim govorili tudi o položaju glavne operne in baletne hiše v družbenem podsistemu kulture pri nas ter o nekaterih poslovnih in kadrovskih vidikih. Začeli smo torej z vprašanjem ravnatelju Sotošku Štularju, ki je seglo dobra tri leta nazaj, v čas, ko je po izjemni zadolženosti in opotekajočem se oživljanju ljubljanske operne in baletne hiše po prenovi prevzel vodenje te ustanove.

Morda velja na tem mestu omeniti, da je letni proračun SNG Opera in balet Ljubljana okrog 11 milijonov in od tega gre kar 84% za plače, 13% pa je njihovih lastnih prihodkov, kar je povsem primerljiv rezultat tudi z drugimi operami v Evropi, je v pogovoru podčrtal ravnatelj.
Govorili smo tudi o vplivi menjave na čelu ministrstva za kulturo, ki, kot zatrjuje sogovornik v oddaji, ne bo v ničemer vplivala na delo in status SNG Opera in balet Ljubljana. Je pa ključno jasno, da bi moral imeti minister za kulturo podporo finančnega ministra in predsednika vlade. Govorili smo tudi o zelo dobrem obisku v pretekli sezoni, ko so imeli 77.000 obiskovalcev. Imajo namreč, kot pravi ravnatelj »z naskokom« navječji delež zasedenosti dvoran, ki je kar 90 odstoten. Približno enak odstotek in zasedenost pričakujejo tudi v sezoni, ki jo začenjajo jeseni.

Kot dober primer poslovno dobrega projekta je Sotošek Štular navedel Figarovo svatbo, ki ostaja na repertoarju še nekaj sezon in ki ob umetniški vrednosti pomembno prispeva tudi k poslovnemu rezultatu. V predprejšnji sezoni je bila takšna predstava Labodje jezero, podobne učinke pa pričakujemo tudi od sijajnega baleta iz pravkar končane sezone Dr. Živago.

Z gospodom Petrom Sotoškom Štularjem smo se pogovarjali o marsičem, za kar je v tej oddaji zmanjkalo prostora… Na primer: o prednostih in ovirah, ki jih javnim zavodom te vrste povzroča dvojno štetje – sezone se vrstijo kot šolska leta od jeseni do konca pomladi, poslovno leto pa od januarja do decembra.

S pogovorom, v katerem sodelujeta umetniški vodja Opere Rocc, kot se vztrajno podpisuje Rok Rappl in Sanja Nešković Peršin, ki je umetniška vodja baleta v ljubljanski operno baletni hiši, smo nadaljevali tokratno oddajo A propos, kultura! Kaj pa Umetnost?

Pogovor z njima smo začeli o čarobnosti Srečanja svetov, kot so poimenovali prihodnjo sezono in njen repertoar. Operni in baletni program sta v glavnem povsod po svetu dva svetova. V ljubljanskem glasbeno-baletnem gledališču pa nastaja kot en svet, ki se srečuje z mnogimi drugimi… Začenjajo ga za z glasbeno predstavo Zimzelen in umetnkovim vprašanjem Komu potok solz ne lije? in ki je oblikovana na podlagi mojstrovin desetih skladateljev svetovne slave, med njimi so zvečine a ne zgolj klasična dela. Za ta uvod je dovolj, če rečemo samo še Evergreen in Karmina Šilec; vsekakor pa moramo v telegrafskem slogu za tole spletno rabo omeniti še naslove Madama Butterfly in Pepelka ter Fidelio pa še dodatna posebnost z naslovom Julka in Janez na opernem delu programa ter baletni noviteti Romeo in Julija in homage Tomažu Pandurju Simfonija otožnih pesmi. Apmak to še ni vse….

Ob že omenjenih je treba vsekakor omeniti sodobni baletni večer Meso srca/Kaktusi,bodo na sporedih prihodnje sezone še glasbeno plesna pravljica Peter in Volk in neke vrste raziskovalni projekti na odru novega, komornega prizorišča Minus tri imenovanega.

Oddajo A propos, kultura! Kaj pa Umetnost?, smo jo pripravili s pomočjo javnega denarja, ki ga z medijskim razpisom zagotavlja Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije. Sodelovali so ključni trije ljudje iz poslovnega in programskega vodstva SNG Opera in balet Ljubljana – ravnatelj Peter Sotošek Štular ter umetniška vodji Opere in Baleta Rocc in Sanja Nešković Peršin. Oddajo podpisujemo Aljaž in Urška Pengov Bitenc ter Andrej Pengov. Na svidenje do prihodnjič, ko se nam (menda) obetajo utopije in distopije, morda tudi kaka kakotopija…

Play