A propos, Umetnost!: Igor Samobor, o umetnosti, vrednotah in novi sezoni SNG Drama Ljubljana

Igor Samobor: Umetnost je zame nekaj lepega, nekaj kar me napolni… z nekim novim vprašanjem, novo vsebino, kar se me globoko dotakne, ob čemer lahko zajokam ali zaplešem…

Na Radiu Kaos smo v oddaji A propos, Umetnost! tokrat gostili gospoda Igorja Samoborja, ravnatelja Slovenskega narodnega gledališča Drama Ljubljana. K pogovoru smo ga povabili zato, da nam predstavi gledališko sezono 2015/2016, ki se bo začela čez dvanajst dni, s premiero Goethejevega in Pandurjevega FAUSTA, tokrat ne v glavnem slovenskem gledališču – ljubljanski Drami, pač pa na odru Križank, saj je Festival Ljubljana koproducent te predstave.
To oddajo pripravljamo in realiziramo s pomočjo javnega denarja, ki ga zagotavlja Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije z javnim, tako imenovanim »medijskim« razpisom.

Gledališče je vedno umetniška refleksija trenutka, realnost, ki jo trenutno živimo, pa zaskrbljujoča, polna težav, nemira, nelagodja, strahu…Na vse omenjeno je težko pogledati z distance, še težje s humorjem. Morda se gledališkim ustvarjalcem skozi uprizoritve to najlažje posreči. O tem , ali so v SNG Drama Ljubljana prihajajočo sezono zasnovali tako, da bi lahko postavljala obliže na rane sodobne družbe in civilizacije, smo ravnatelja Drame najprej vprašali. Odgovoril je, da je seveda naloga umetnosti, da omogoči refleksije aktualnega časa, gledališču pa se zlasti trudijo, da osvetlijo nekatere probleme z različnih zornih kotov. Včasih so to resda obliži, pogosto pa tudi ne, saj v času, v katerem živimo, to enostavno ne morejo biti. Tudi glede na kateri koli čas…

Nato smo obširno predstavili dogodke na vseh prizoriščih: na Velikem odru, v Mali drami in Mali Drami, Nemški hiši, v Drami Laboratoriju, Drami Akustiki, Drami Kavarni, v Drama Klubu, ter pojasnili, kaj pomenita Drama Festival in Drama Center.

Bistvene značilnosti nove Dramine sezone odsevajo čas, v katerem živimo. Današnja realnost je razpršena v tisoče in tisoče skrbi. Mogoče je karikatura pravi način, pravo sredstvo, ki omogoči, da z drugačnimi očmi pogledamo na svet okoli sebe. Gospod Samobor je prepričan, da karikature brezkompromisno beležijo in po svoje komentirajo trenutke in stanje družbe v aktualnem času; navadno ne poenostavljajo, temveč ostrijo in poglabljajo, včasih presenečajo, včasih šokirajo, zmeraj pa na humoren način odpirajo polje razmisleka in debate.
Ravnatelj SNG Drama je poudaril, da bo večina njihove sezone potovala od groteske in sarkazma, preko črnega humorja, do burleske in absurda.

V novi sezoni se bomo srečali z Evropo, Vinka Moederndorferja, ki je že v podnaslovu »drama« s sporočilom, politična burleska, težka evropska mora in še marsikaj. Vse to nakazuje, na kakšen način avtor namerava nastaviti ogledalo slovenski in evropski družbeni situaciji. Najnovejša igra Martina Grimpa V republiki sreče, napoveduje sarkastičen pogled na sodobno zahodno družbo. Kralj Ubu, Alfreda Jarrya, je objestna in obešenjaška igra, polna črnega humorja. Brez vsakršnih zadržkov govori o brezsramnem pohlepu, ki se mu danes ne moremo izogniti. Liliom, Ferenca Molnarja, je ljubezenska zgodba, ki se dogaja na ozadju nam tako znanega, prevarantskega kapitalizma. Valentiniada, Žanine Mirčevske, po zgodbah in skečih Karla Valentina, slovitega bavarskega komika, s svojo družbeno kritičnostjo in humorjem razgalja številne absurdne avtomatizme vsakdanjega življenja.

Demokracija!, Josipa Brodskega, Inventura, Vesne Hauschild in Rokgrejev Tarzan, bodo napolnili Malo dramo z neizprosnim, humornim in včasih zelo sarkastičnim pogledom na našo stvarnost.

Okvir »karikaturam« bosta dali znameniti besedili svetovne klasike na začetku in koncu sezone: Goethejev »Faust«, arhetipski mit o človekovem nezadržnem pohlepu po znanju, na Velikem odru, kot uvod v sezono 2015/16, ter Shakespearov »Macbeth«, ki razgalja uničevalni gon po moči in oblasti, ob koncu sezone v Mali drami.

V pogovoru smo obdelali tudi novosti, kot je Mlada drama in natečaj Najst. Mlade pisce bodo povabili k pisanju krajših dramskih besedil, ali posameznih prizorov za gledališko uprizoritev, namenjeno mladostnikom od 10. do 15.leta. Noviteta sezone so tudi Nova branja, s čimer so naslovili bralne uprizoritve in pogovore po njih. Pet avtorskih slovenskih besedil bo branih v Drami Kavarni, ki je zaživela že lansko leto. V njej organizirajo tudi druga predavanja in debate po njih, skupaj z založbo Beletrina pa serijo literarnih večerov. V Drami Akustiki že tretjo sezono ob nedeljah, dramski oder prepuščajo izjemnim, zvečine – a zgolj – domačim glasbenikom. Drama Laboratorij deluje raziskovalno. Gledališki projekt »Absint« bo raziskoval komunikacijo in nerazumevanje. SNG Drama ima tudi svoj festival, kamor se je letos junija uvrstilo osem uprizoritev slovenskih in tujih gledališč. Spremljajo ga pogovori z ustvarjalci, okrogle mize, glasbeni večeri ter sproščeno druženje v Kavarni, drugje v Drami in okoli nje.

Pred koncem intervjuja smo gospoda Igorja Samoborja še vprašali, kaj je zanj kot ravnatelja in posebej kot igralca Umetnost (z veliko začetnico). Odgovoril je, da je to vsekakor težko vprašanje… Čeprav ni mogel in želel oblikovati neke dokončne opredelitve, definicije, je zanj umetnost nedvomno nekaj lepega, nekaj kar ga napolni… z nekim novim vprašanjem, novo vsebino, kar se ga globoko dotakne, je nekaj lepega ob čemer lahko zajoka ali zapleše, je še povedal.
Pogovor z Igorjem Samoborjem smo sklenili z ugotovitvijo, da smo se znašli v novem obdobju, ki še nima imena, je pa kulturi in gledališču zelo nenaklonjeno. Živimo življenje brez preglednega jutri, čas novih in novih predpisov, ki zamegljujejo bistvo, čas privilegijev na eni strani in strahu za preživetje na drugi, čas navidezne svobode, v katerem pravila iz prejšnjih obdobij ne veljajo več. Svoboda, temeljna človekova pravica, velja samo za kapital, ki zdaj edini potuje neomejeno in lahkotno z enega konca sveta na drugega, s sabo pa nosi neprijetne stvari, negotovost, napetost… Prav zaradi tega bi morala biti skrb za kulturo v ožjem in širšem smislu naša prioritetna misel in nekakšna sodobna mantra, tudi za preboj v novo gledališko sezono 2015/2016. Človek namreč kulturo nosi v sebi, kultura je pravzaprav on, Človek.

Z ravnateljem SNG Drama Ljubljana se je v oddaji Radia KAOS A propos, Umetnost!, ki jo sofinancira Ministrstvo za kulturo, tokrat pogovarjala naša sodelavka Nadja Leban, ki je pogovor tudi zasnovala in ga povezovala. Oddajo v organizacijskem, tehničnem, režijskem, produkcijskem in post-produkcijskem delu sopodpisujemo tudi Aljaž Pengov Bitenc, Nina Radoš, Urška Pengov Bitenc in Andrej Pengov. Hvala za pozornost in nasvidenje čez teden dni, ko pripravljamo pogovor o Medeji, o antični tragediji za vse čas, torej znova o gledališču in tudi o akademiji, ki ustvarja mojstre odrskih desk (in drugih) umetnosti lepe besede.

Play