A propos, Umetnost! Kako zveni brezino lubje na 31. grafičnem bienalu Ljubljana

Radiranka kot belo-črna zvočna vez med razstavišči letošnjega grafičnega bienala. Še natanko mesec dni priložnosti je za ogled, za poslušanje in… ja, tudi za kar nekaj užitkov v ustvarjanju, ki je že davno preseglo grafično umetnost iz začetkov v letu 1955. Na vprašanje Francija Kaplerja kaj (dandanes) je Umetnost sta v oddaji ponudila razmišljanji njegova sogovornika gospa Karla Železnik in gospod Božidar Zrinski.

Tokratni, že 31 poskus bienala, ki naj bi bil grafični, je svoje poslanstvo dokazal v uspelem izboru umetniških del, ki jih lahko na različnih koncih Ljubljane vidimo do začetka decembra. Pravzaprav še natanko mesec dni od dneva, ko objavljamo to, že pred mesecem posneto oddajo, ki jo pripravljamo in realiziramo ob podpori javnega denarja, ki ga zagotavlja Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije z javnim medijskim razpisom. Pripravil in vodil jo je Franci Kapler, njegova sogovornika pa sta bila Karla Železnik iz Mednarodnega grafičnega likovnega centra in kustos Božidar Zrinski.

In prav v času, ko smo objavili to oddajo na spletu, v mali dvorani Pionirskega doma na Vilharjevi odpirajo vzporedno 31. grafičnega bienala.

Sicer pa so celotno razstavo, ki obsega skupaj dela več kot 40 umetnikov so poimenovali Nad tabo/ti , uradni izbor sodelujočih pa je bil prepuščen kuratorki Nikoli Lees. Imela je pomočnici, del razstave pa je pripravil Božidar Zrinski. Njegov prispevek je razstava del Marie Elene Gonzáles v Cankarjevem domu, ki je sicer zmagovalka Bienala izpred dveh let. Maria Elena Gonzáles je na Kubi rojena ameriška umetnica, ki je živela v San Franciscu, New Yorku in tudi v Baslu. Je kiparka, ki pa je forma ne omejuje, se pravi, so mnoge oblike izražanja tudi izkoriščene skozi vedno nove inštalacije. Sploh si morate njeno razstavo z naslovom Govorica dreves v Cankarjevem domu nujno ogledati. Osrednji del razstave je v Moderni galeriji, kjer si je možno ogledati nekaj res fascinantnih del, ki tudi dobro zaživijo v ustreznih razstavnih prostorih, ki med drugim premorejo svetlobo, kisik in priložnost, da človek hodi, strmi in občuduje.

Na poti v MGLC boste šli zelo, zelo počasi po Jakopičevem sprehajališču kjer razstavlja Will Benedict svoje plakate, ki jih vpne v 120 plakatnih okvirjev. Izredno in tudi fascinantno. Po svoje je to najbolj grafični del Bienala, je pa tudi vaš najlepši sprehod po Tivoliju. V samem MGLC najprej zmedejo obrazi, kiparski portreti razsrediščenega posameznika, delno iznakaženih obrazov, ki jih je ustvaril Andrew Hazelwinkel. V tem osrednjem prizorišču Grafičnega Bienala je moč videti tudi projekt Novega kolektivizma. O kolektivnem duhu imate seveda svoje mnenje. Med deli v Centru izstopa Stewart Home, ki eno delo imenuje Postati mama, postati drugi, v drugem primeru pa je naslov Heroin je opij ljudstva. Oboje hudo močno. Sicer pa si dajte priložnost, Ljubljana ima izredno razstavo umetniških del, razstavišč je veliko, glavna sem omenil. Veliko je spremljevalnega programa, nagrajenca bodo razglasili ob zaključku, v Milanu pa jim bodo izdali tudi ustrezno tiskano podobo. Tokrat sem se v oddaji A propos Franci Kapler pogovarjal s Karlo Železnik, ki je povedala kaj vse so organizatorji pripravili za tokratni 31. bienale in z Božidarjem Zrinskim, ki je razložil kako velika umetnica je Maria Elena Gonzáles, katere dela , kot rečeno lahko vidite v Cankarjevem domu.

Oddajo A propos, ki jo tokrat podpisuje Franci Kapler lahko poslušate tudi kot podcast. Pri njeni produkciji in postprodukciji so sodelovali še Aljaž Pengov Bitenc, Urška Pengov Bitenc, Nina Radoš in Andrej Pengov. Njeno pripravo in realizacijo pa je v okviru projekta A propos, Umetnost! podprlo tudi Ministrstvo za kulturo Republike Slovenije z denarjem iz javnega medijskega razpisa.

Play