A propos, Človek: Verdijev Ples v maskah 155 let potem

Dva obsedenca z opernim gledališčem – Rocc in Vinko Möderdorfer

Verdijeva opera Ples v maskah, ki nosi letnico 1859, je neke vrste prelomno skladateljevo delo. Jutri jo bodo v postavitvi režiserja Vinka Moederdorferja in pod glasbenim vodstvom dirigenta, maestra Marka Gašperšiča znova, tokrat – od leta 1927 že petič ali morda celo šestič, premierno postavili na oder Opere SNG Opera in balet Ljubljana. To je bila priložnost, da v oddajo Radia KAOS A propos: Človek – povabimo režiserja Vinka Moederndorferja.in novega umetniškega vodjo ljubljanske Opere gospoda Roka Rappla, z umetniškim imenom Rocc, kakor se tudi uradno predstavi tako v naši oddaji kot v službi, potem, ko je prevzel to nalogo lani novembra.

V oddaji nam je tudi pojasnil, zakaj v profesionalnih in zasebnih okoliščinah uporablja – psevdonim, ki je pravzaprav spomin na Marijo Mrázkovo, njegovo profesorico igre in učiteljico življenja. Po maturi na ljubljanski Gimnaziji Bežigrad je, kot povzemamo s spletne strani ljubljanskem opere, študiral operno režijo na Janáčkovi akademiji glasbenih in gledaliških umetnosti v Brnu na Češkem (1998–2003) in tako postal prvi diplomirani operni režiser v Sloveniji. Podiplomski študij scenografije je opravljal na visokih šolah za oblikovanje in umetnost v Zürichu in v Offenbachu na Majni v Nemčiji (2003–2006). V času študija je bil Zoisov štipendist, štipendist Ministrstva za kulturo Republike Slovenije, prejel je tudi podporo ZRC SAZU. V novi pisarni v operni hiši ima kačo. No, tako na sliki… ampak za pojasnila o tem nam je v oddaji zmanjkalo časa, kljub temu pa nam je povedal, zakaj zase pravi, »…da je nor na opero!« in na sijajne ustvarjalne možnosti, ki jih ustvarjalcu, glasbeniku, likovniku, oblikovalcu, pisatelju, mojstru videa, posebej pa seveda še pevcu, plesalcu, godbeniku, nudi operno gledališče.

O tem smo se pogovarjali tudi z režiserjem Vinkom Moederndorferjem za katerega je ustvarjanje Verdijevega Plesa v maskah eno od devetnajstih dosedanjih sodelovanj z ljubljansko operno in baletno hišo; pa ne samo v vlogi režiserja. Če se znova opremo na operno spletno stran, lahko povzamemo, da je kot režiser in libretist med drugim pripravil: Golobovo Krpanovo kobilo, Verdijevega Falstaffa, Šivičevo Cortesovo vrnitev, Kozinov Ekvinokci, Golobovo Medejo, za katero je napisal libreto, Donizettijevega Don Pasquala, kar dvakrat Lehárjevo Veselo vdovo, Kleopatro Danila Švare in predlani tudi libreto za Golobovo noviteto Ljubezen kapital.

Operi Ples v maskah je za literarno predlogo služilo dramsko besedilo dramatika Eugènea Scribeja, v kateri pa so takratni cenzorji prepoznali opise dogodkov iz bližnje zgodovine takratne Evrope, ko naj bi šlo za umor švedskega kralja Gustava III. Verdi dogajanje preselil v ameriški Boston, tarča pa je namesto kralja postal angleški guverner. Moederndorferjeva postavitev se zvrsti v treh dejanjih in petih slikah, kjer se zapletajo, prelomijo, in tragično razpletejo vse mogoče človeške strasti od sle po oblasti, do prepovedane ljubezni in končno smrti. Predstavo je skušal pomensko približati nekaterim sodobnim dogajanjem v svetu, ko skuša vojaštvo vplivati na oblast in s tem na ustroj družbe in razmerij, kjer oa – tako kot je pogosto v zgodovini človeštva, ženske odigrajo usodno vlogo.

V oddaji sta gosta podrobno predstavila tudi obsežno ekipo ustvarjalcev te operne predstave; na tem mestu pa posebej navajamo zasedbo jutrišnje premiere. V vlogi Riccarda bo nastopil Branko Robinšak, Renato bo Jože Vidic, Amelia ruska gostja Natalia Ushakova, ki jo je posebej za to predstavo angažiral umetniški vodja osebno, Ulrica bo Mirjam Kalin, Oscarja bo pela Norina Radovan, Silvana Ivan Andres Arnšek, Samuel bo Saša Čano, Tom Peter Martinčič, Sodnik Tone Habjan, Sluga Edvard Strah, Otrok bo gostujoči Tilen Muzafirović, Zarotniki pa Robert Brezovar, Rok Krek, Primož Krt, Silvo Škvarč, Tomaž Zadnikar, Gregor Zorko. Nadvse pohvalno sta oba Rocc in Moederndorfer govorila tudi o Zboru in orkestru SNG Opera in balet Ljubljana. Pohvalila sta tudi druge soustvarjalce predstave, zlasti pa sta izpostavila delo scenografa Branka Hojnika, kostumografa Alana Hranitelja, oblikovalca luči Andreja Hajdinjaka, koreografinjo Rosano Hribar, dramaturga Blaža Lukana in vodjo zbora Željko Ulčnik Remic.

V oddaji, ki sva jo pripravila Aljaž Pengov Bitenc in Andrej Pengov seveda nismo mogli mimo zahteve članov Društva slovenskih pisateljev, da mora Borut Pahor zaradi ravnanje in drže pri imenovanju senata in predsednika Komisije za preprečevanje korupcije odstopiti kot predsednik države. To reč smo –glede na vsebino opere Ples v maskah- skušali – bolj kot provokacijo – postaviti v podoben kontekst. No, morda se nam ni najbolj posrečilo, ampak Moederndorferjevo pojasnilo, je vsekakor vredno slišati.
V oddaji so uporabljene tudi sijajne fotografije, posnete na vajah za opero Ples v maskah, so delo Darje Štravs Tisu in so last SNG Opera in balet Ljubljana.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *